Stödmaterial för att följa upp barns språkutveckling i förskolan.

Den 27 augusti deltog jag i samråd med Skolverket kring stödmaterial för att följa upp barns språkutveckling i förskolan. Här framfördes  att det finns utmaningar i att pedagoger inte själva har tillräcklig kunskap om barns språkutveckling för att kunna göra kartläggningar och utmana på rätt sätt.  Det behövs enkelhet och ett material som är lätt att förstå, lätt att använda och som hjälper pedagogen att se var barnet befinner sig och kunna utmana på rätt sätt. 

En annan utmaning som påvisades var att många förskolor inte har möjlighet att ha stödfunktioner i sin organisation vilket ytterligare förstärker behovet av enkelhet och tydlighet. 

Ett material skall vara färdigt sommaren 2026  och jag poängterade att det är viktigt att förskollärare och rektorer från olika typer och storlekar får möjlighet att ge feedback på materialet då det finns väldigt olika förutsättningar ute i verksamheterna. 

Alla som deltog i mötet var eniga i att förskolan idag är underfinansierad och har ett tydligt utbildningskrav i läroplanen och att det under nuvarande förutsättningar är ytterst svårt att bedriva en kvalitativ verksamhet som följer varje barns utveckling i alla läroplanens mål, inklusive språkutveckling. Vi bevakar naturligtvis detta framåt. 

 

Jenny Löfgren, VD Sefif